zondag 3 januari 2016

Janus, God van verleden en toekomst

Janus, God van verleden en toekomst

Januari is genoemd naar de Romeinse god Janus, de god van het begin. Janus staat bekend als de god met de twee gezichten. Hij kijkt terug en vooruit. Terug door de deur van het verleden, vooruit naar de toekomst. Orakels en omens worden door hem beïnvloed. Als je specifieke bescherming voor deuren en poorten wilt vragen is het goed om bij Janus aan te kloppen.
Janus is niet alleen de beschermer van gewone deuren maar hij is ook in het bijzonder de poortwachter van de hemel. Om die reden werd hij in veel Romeinse rituelen dan ook als eerste aangeroepen. Als de poort naar de hemel dicht is heeft het immers geen zin om de andere goden aan te roepen. Hij heeft daarmee  behoorlijk veel macht. Theoretisch gezien zou hij zelfs de andere goden kunnen opsluiten.

Aan het begin van dit nieuwe jaar kijken we terug op wat er vorig jaar allemaal goed ging en wat er beter had gekund. We denken wellicht aan geliefden die we verloren zijn, aan kansen die we gemist hebben en we nemen ons voor het dit jaar allemaal beter te doen.

Janus, God met de twee gezichten
Janus, God van verleden en toekomst, laat me leren van mijn fouten, geef me inzicht in mijn toekomst. Open de deur en laat me zien wat er voor mij in het verschiet ligt. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten