dinsdag 14 februari 2017

De kracht van woorden

Hedgewitch

In het boek Hedgewitch van Silver Ravenwolf legt de schrijfster uit dat woorden heel veel kracht hebben. Als we iets van het universum gedaan willen krijgen dan moeten we helder, duidelijk en positief onze intenties en wensen verwoorden. Dus iedere keer dat we aan de slag gaan met magie moeten we goed nadenken over hoe we onze gedachten formuleren.

Er is kracht in woorden. Met woorden kunnen we maken en breken. In het gewone leven kennen we daar genoeg voorbeelden van. Mensen die hun hele leven te horen krijgen dat ze waardeloos zijn gaan dat op den duur geloven. In therapie kijgen ze dan de opdracht om positieve dingen over zichzelf te zeggen zodat dat hopelijk omgekeerd wordt. Ook kinderen die gepest worden gaan vaak aan zichzelf twijfelen. Het aloude gezegde 'schelden doet geen zeer' is dan ook beslist niet waar. De kreukels in de ziel verdwijnen nooit meer helemaal!

De reden dat ik deze blog schrijf is de volgende: Op internet en Facebook in het bijzonder wordt er in groepen waar ik meepraat vaak gesproken over godinnetjes, heksjes en vrouwtjes. In mijn ogen heeft het iets denigrerends, iets respectloos, dat gebruik van het verkleinwoord. Ook het collegaatje en mevrouwtje vallen in deze categorie. Jeuk krijg ik ervan!  Zegt dit iets over ons wereldbeeld? Of, als vrouwen het doen, zegt het dan iets over ons zelfbeeld? Zegt het iets over datgene wat wij belangrijk vinden, zoals onze goden? Nog nooit ben ik iemand tegengekomen die het had over Godjes!

Ik wil dus niet aangesproken worden als 'mevrouwtje', 'juffie' of 'heksje'. Iedereen die mij kent snapt ook direct dat dat niet bij me past en ik beloof bij deze dat ik dat dus ook niet bij anderen zal doen.


Peace with the gods,
Peace with nature
Peace within
It always works
Always a blessing








Hedgewitch, Silver RavenWolf, LLewellyn Worldwide, 9780738714233







Geen opmerkingen:

Een reactie posten